top
logo

UCZNIOWIE

Projekty edukacyjne

Bajka terapeutyczna XI

Wszyscy zasługujemy na szacunek.

Problem: oswojenia dziecka z innością – bieda

Celem zajęć było pokazanie, że człowiek biedny nie znaczy gorszy, a także uwrażliwienie na drugiego człowieka oraz ukazanie, że należy zawsze wyciągnąć pomocną dłoń do drugiego człowieka.

Czytaliśmy opowiadanie pod tytułem „Dzień dziecka”. Po omówieniu przeczytanego tekstu, dzieci  narysowały swoją ulubioną zabawkę i wkleiły do worka z prezentami na którym widniał napis TO DLA HANI.

Omawiamy wykonaną pracę, zaznaczając, że trzeba rozejrzeć się wokół, może ktoś potrzebuje naszej pomocy, naszego wsparcia. Czasem trzeba tak niewiele, by ktoś poczuł się dobrze wokół nas. 

Zdjęcia

Savoir-vivre dla dzieci

Bardzo dobrze wiemy, że przytrzymanie dzieci w ryzach bon tonu bywa trudne. Na szczęście nie chodzi o to, by unieszczęśliwiać je krępującym gorsetem dobrych manier i żądać, by były ułożone niczym francuskie pieski.

Ważne jest po prostu, by umiały się zachować nie tylko idąc w gości, ale i na co dzień. By odnosiły się do innych uprzejmie, z życzliwością i szacunkiem, a swą swobodą nie krępowały otoczenia.

Pamiętajmy: bycie uprzejmym nic nie kosztuje, a sprawia, że wszystkim żyje się lepiej, milej i bardziej radośnie.

Siedem podstawowych zasad  savoir-vivre:

UŚMIECH,  UPRZEJMOŚĆ, ŻYCZLIWOŚĆ,  PUNKTUALNOŚĆ,  DYSKRECJA,  LOJALNOŚĆ,  GRZECZNOŚĆ

Bajka terapeutyczna X

W miesiącu  październiku zajęcia prowadzono w oparciu o następujące bajki terapeutyczne:

1.  O. Nossalski, „Czy balonik to mój bliźni” problem tu poruszony to oswojenie dziecka z innością – otyłość. Celem tych zajęć było otwartość na innego człowieka, prawo do akceptacji i tolerancji, ukazanie, że inności nie należy się wstydzić.

2. Tekst literacki I. Landau, „No to co” w którym problemem był lęk przed odrzuceniem z powodu inności – niepełnosprawność, wózek inwalidzki. Głównym celem tych zajęć było uwrażliwienie na drugiego człowieka, uwrażliwienie na problemy osoby niepełnosprawnej, nabycie umiejętności współżycia z osobami niepełnosprawnymi.

Spotkania przebiegały w przyjaznej atmosferze. Dzieci uważnie słuchały bajek, żywo reagując na tekst i aktywnie uczestnicząc w rozmowach dotyczących poruszanych w nich tematów. Chętnie brały udział w zabawach i wykonywały prace plastyczne. Poprzez identyfikację z bohaterami bajek dzieciaki kształtowały w sobie postawy empatii, asertywności i samoakceptacji oraz poznawały pożądane sposoby wyrażania różnych emocji. 

Zdjęcia

Bajka terapeutyczna IX

W miesiącu wrześniu do realizacji zajęć posłużyły następujące opowiadania terapeutyczne:

Bajka terapeutyczna pt. „Stracholubek”  może być zastosowana w sytuacji  gdy dziecko czegoś się boi. Bardzo często jest to lęk przed przyborami gimnastycznymi, przed występem przed odpowiedzią przy tablicy. Bajka może pomóc im zrozumieć, że ten strach jest wytworem wyobraźni. Dzieci biorące udział w zajęciach za pomocą  rysunków,  pokazali swoje „stracholubki” i opowiedzieli czego się boją np. pająka, duchów, postaci z gier, bajek.

Bajka psychoedukacyjna o małym żółwiku. Treść tej bajki można wykorzystać w sytuacji odrzucenia dziecka przez grupę lub wyśmiewania czy przezywania. W każdej klasie znajdzie się przynajmniej jedno takie dziecko. Dziecko prześladowane przez rówieśników, dziecko, które jest outsiderem.  Dzieci opowiadały dlaczego ktoś jest wyśmiewany, bo np. jest gruby, ma rude włosy, nie umie grać w piłkę, bo nie umie czytać. Uczestnicy na podsumowanie zajęć zaproponowali jak należy się zachować aby żadne dziecko nie czuło się gorsze.

Bajka psychoedukacyjna  o  „Księżniczce Alince i Rycerzu Witaminku” ma na celu skłonić dzieci do rozważań na temat  zdrowego odżywiania i zachowań służących zdrowiu. Uczestnicy zajęć zapoznali się z piramidą zdrowego odżywiania, dowiedzieli  się jakie witaminy i minerały kryją się w warzywach , owocach, mięsie, nabiale i ciemnym pieczywie. Następnie smakowali świeże warzywa: marchewka, papryka oraz owoce:  jabłko, nektarynka, gruszka. Podsumowaniem zajęć była zabawa „Na zakupach”.

Zdjęcia

"Wędrówki przez świat z bajkami terapeutycznymi"

W naszej szkole prowadzone są cykliczne zajęcia o charakterze profilaktycznym dla dzieci z klas 1-3 uczęszczających do świetlicy szkolnej. Zajęcia  pod tytułem " Wędrówki przez świat z bajkami terapeutycznymi" prowadzi mgr Lucyna Szot.

Co to jest bajka terapeutyczna?

Bajki terapeutyczne są jedną z metod pomagających dziecku w wieku od 4 do 9 lat, radzić sobie w trudnych sytuacjach. Akcja  zawsze rozgrywa się w bajkowym świecie zabawek, ufoludków, zwierzątek, nieraz trafiają tam dzieci i znajdują to, czego małemu słuchaczowi czy czytelnikowi potrzeba: wsparcie poprzez zrozumienie i akceptację, poznanie nowych strategii myślenia i działania w emocjonalnie trudnej sytuacji. Dzieci, u których geneza lęku tkwi w niezaspokojonych ważnych potrzebach, a więc dzieci nie dość kochane, odrzucane czy nawet maltretowane, potrzebują ich zrekompensowania

Bajki terapeutyczne zawierają elementy kompensujące bezpieczeństwo, miłość czy uznanie. Pomagają dziecku znosić lęk i wynikające z niego cierpienie. Są trzy rodzaje bajek terapeutycznych:

Bajki psychoedukacyjne Pokazują, jak dziecko może poradzić sobie na przykład w sytuacji agresywnej reakcji rówieśników. Bajki te wspierają proces wychowania poprzez wskazanie innych możliwości zachowania, czy nauczenie właściwego zachowania.

Bajki psychoterapeutyczne czytamy razem z dzieckiem wtedy, gdy chcemy mu pomóc w uporaniu się z trudnymi emocjami np. ze złością, żalem, smutkiem, rozczarowaniem, strachem, dotyczącymi wydarzenia, które już było

Bajki relaksacyjne prowadzą do odprężenia, uspokojenia, wyciszenia. 

"Lekcje z klasą" - 5c

Uczniowie PSP nr 3 w Brzesku biorą udział w projekcje „Lekcje z klasą”zorganizowanym przez Fundację Uniwersytet Dziecka działającą przy Uniwersytecie Jagiellońskim.

„Lekcje z klasą” to interaktywny zestaw oparty o nowoczesne i angażujące materiały. Podczas lekcji dzieci uczą się, jak pracować w zespole, twórczo myśleć, nazywać emocje, dobrze komunikować się ze sobą, działać na rzecz najbliższego otoczenia. Te umiejętności są niezbędne do dobrego funkcjonowania w przyszłości.Do projektu swoje klasy zapisało ponad 1000 nauczycieli.

Do 31 stycznia 2017 r. trwała kampania fundraisingowa Lekcje z klasą – Podaruj dzieciom mądry prezent , której celem było znalezienie darczyńców dla 1000 zgłoszonych klas. Kampanię zakończono sukcesem! Indywidualne zestawy trafiły do 1000 klas w całej Polsce.

W projekcie bierze udział klasa 5c pod opieką pani Justyny Krzywackiej.

Lekcje z klasą zostały objęte patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej.

Zdjęcia


bottom

Powered by Joomla!. Design by: themza joomla 2.5 theme  Valid XHTML and CSS.